Ik heb rode bultjes op mijn huid, wat kan ik doen?

Rode bultjes op je huid kunnen behoorlijk frustrerend zijn. Ze kunnen jeuken, pijnlijk zijn en invloed hebben op je zelfvertrouwen. Als je te maken hebt met dit vervelende huidprobleem, weet dan dat je niet alleen bent. Er zijn veel mannen en vrouwen die naar de huidtherapeuten van De Laserkliniek toekomen met deze klacht. We kunnen je alvast vertellen dat rode bultjes door veel verschillende oorzaken kunnen ontstaan. Wij hopen dat dit artikel je een stap verder brengt naar de oplossing voor jouw rode bultjes. Op de weg naar een rustige en gezonde huid.

Oorzaken van rode bultjes op de huid

Heb je sinds kort ineens last van rode bultjes op je huid? Dit zou een allergische reactie, infectie of insectenbeet kunnen zijn. Allergische reacties kunnen ontstaan door bepaalde stoffen in bijvoorbeeld cosmetica, wasmiddel, parfum of voedingsmiddelen. Ga eens na of je iets anders hebt gedaan dan normaal of andere producten hebt gebruikt.

Heb je al langer last van rode bultjes op je huid? Dan kan dit een huidaandoening zijn zoals eczeem, psoriasis of rosacea. Maar ook ingegroeide haren of overstimulatie door het gebruik van huidproducten met sterkere ingrediënten zoals retinol of glycolzuur kunnen de oorzaak zijn.

Wij zien dat er veel verschillende oorzaken zijn van rode bultjes op de huid. Als huidtherapeut kunnen we jou het beste helpen door je huid te bekijken en naar je verhaal te luisteren. Zo kunnen we samen de oorzaak achterhalen en maken we voor jou een adviesplan of behandelplan op maat!

Wat kan ik alvast zelf doen aan rode bultjes?

Hoewel het verleidelijk kan zijn om zelf te dokteren, is het belangrijk om bij rode bultjes niet zomaar iets uit te proberen. Het kan namelijk de rode bultjes ook verergeren! Wel kunnen we je als huidtherapeut alvast enkele veilige adviezen geven om mee te beginnen.

1. Douchen en zeep

Douche niet vaker dan 1x per dag. Water droogt je huid uit waardoor de bescherming van je huidbarrière minder wordt. De rode bultjes kunnen hierdoor verergeren. Gebruik daarbij een milde huidvriendelijke doucheolie. Agressieve en sterk schuimende douchegels kunnen je huid nog verder uitdrogen.

1. Vermijd krabben

Krabben kan je huid verder irriteren en infecties veroorzaken omdat er vuil van je nagels in de huid komt. Bij rode bultjes is de huidbarrière vaak aangetast waardoor deze jou minder goed beschermd. Het aanbrengen van een koud kompres of koude doek kan verlichting geven bij jeuk en pijn.

1. Neem je huidverzorging onder de loep

Er zijn veel producten die je huid kunnen helpen herstellen, kalmeren of verzorgen. Maar er zijn helaas nog meer producten op de markt die dit niet doen. Je kunt bijvoorbeeld overgevoelig zijn voor bepaalde ingrediënten zoals alcohol of parfum. Ook kan het zijn dat je niet goed weet wélke producten voor jouw huid het meest geschikt zijn. Dit helpt niet mee bij het verhelpen van rode bultjes. Als huidtherapeut kunnen wij je precies vertellen waar je op moet letten, zodat je alleen op je huid gebruikt wat echt nodig is.

Behandelingen tegen rode bultjes

Bij De Laserkliniek bieden wij een scala aan behandelingen tegen rode bultjes wanneer bovenstaande tips niet voldoende werken. Afhankelijk van de oorzaak kunnen we je helpen met kalmerende producten en huidverzorgingsadviezen. Wij zetten ook medische peelings en microneedling in om je huidbarrière te versterken. Wanneer er sprake is van rosacea of roodheden door bloedvaatjes of ingegroeide haren, is lasertherapie een goede oplossing.

Omdat de huidtherapeuten van De Laserkliniek zeer ervaren zijn met rode bultjes en de behandelmogelijkheden, zijn wij erkend door alle zorgverzekeraars. Heb jij een aanvullende zorgverzekering? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor vergoeding.

Op weg naar een rustige en gezonde huid

Kortom, loop je vast bij de aanpak van rode bultjes op jouw huid? Wacht dan niet langer en kies voor professioneel advies tijdens een gratis eerste consult bij een van onze ervaren huidtherapeuten. Boek vandaag een afspraak voor een vrijblijvend consult met gratis huidscan. Zo leer jij wat je kunt doen aan de rode bultjes om weer een egale en stralende huid te krijgen.

Geschreven door huidtherapeuten Manon & Lori

Ben jij benieuwd wat jij kunt doen om je huid te verbeteren?
Maak gerust een afspraak voor een gratis huidscan.